Serdülő-kór? - A serdülőkor pszichológiája 2. rész
Serdülő-kór?
A serdülőkor átvészelése sem a serdülőnek, sem a szülőnek nem könnyű. Megváltozik a korábbi gyermek-szülő viszony, a kortársak véleménye mérvadóbb, már nem program meglátogatni a rokonokat, ülni a családtagok között, míg ők beszélgetnek, közös nyaralást szervezni…
Megváltozik a kedvelt tevékenységek köre, a korábban beszédes kamasz most visszahúzódó, szeret egyedül lenni a szobájában, nem keresi a családtagok társaságát, de szívesen van a kortársakkal, velük a végeláthatatlan telefonbeszélgetéseket, késő éjszakába nyúló beszélgetéseket is kevesli. Megváltozhat a tinédzser stílusa, a kinézete, az ízlése, az ellenállás és a tagadás ahol csak lehet, megjelenik, gyakran a külsőben, tiltakozva a konformizmus, a megszokott családi rend és értékek ellen.
Ezek a "tünetek" teljesen természetesek ebben az életkorban, a határok kereséséről szólnak. Ha átmenetiek és nem válnak destruktív, önpusztító módon extrém mértékűvé, pusztán türelemre és elfogadásra van szükség a környezet részéről. Mindezzel a serdülő magára akarja felhívni a figyelmet, s ha meg is kapja, ha újra középpontba kerülhet, a folyamat lecseng. Ha azonban a fejlődés megreked, vészjelekről beszélhetünk.
A fejlődés megrekedésének okai lehetnek, ha a kortárscsoport elvárásai erősen ütköznek a családból hozott értékekkel, és azt a serdülő nem tudja összeegyeztetni. Olyan szituációk, amikor az iskola, a család és a kortárscsoport között választania kell, nem kímélik meg az életkor nehézségeitől. Ha kora gyermekkorban a serdülőt valamilyen trauma érte (haláleset, erőszak, súlyos betegség) serdülőkorban az esemény újjáéledhet.
Egy pszichológus, M. Laufer a következő serdülőkori figyelemfelhívó vészjeleket fogalmazta meg:
Ha a serdülő gyerekesen viselkedik, lehet, hogy fél a felnőtt szerepvállalástól, talán gyermekkorában sokat hallotta, hogy: Addig örülj, míg gyerek vagy! Majd ha felnőtt leszel ezt és ezt már nem csinálhatod! – mondatokat. Ha túl merev, kontrolláló, lehetséges, hogy megijed saját érzéseitől, gondolataitól, és ezért túlkontrollálja magát, nehogy olyat tegyen, amit nem akarna. Ha túlzottan kötődik a szüleihez, az a leválási folyamat nehézségét jelzi. Ez kétoldalú lehet. Adódhat a serdülő önállósodástól való félelméből és abból is, ha a szülő túlzottan babusgató, ha nem tudja engedni a gyereket, túlféltéssel gyermekszerepben tartja azt sugallva, hogy kicsi ő még ahhoz, hogy egyedül elboldoguljon. Ha a serdülő nem talál társaságot a kortársai között, valahol megakadt a serdülés folyamatában, lehet, hogy nem kap elég figyelmet, ezért fordul a kisebbek felé, akik felnéznek rá, és z idősebbek felé, akik megértik. A hidegség, az érzelmek elutasítása adódhat a tőlük való félelemből. Annyi változáson megy át ebben a szakaszban, hogy úgy érzi, nem tudja kifejezni az éppen aktuális érzéseit, ezért inkább mutatkozik közömbösnek. Háríthatja a jövőt is, mintha nem érdekelné, mi lesz, vagy lehet, hogy irreális terveket sző. A fantázia amúgy is felélénkülhet ebben az életkorban, néha olyannyira félelmetes mértékben, hogy a valóságtól már nem különböztethetőek meg a képzelt fantáziák. Ha ezek a félelemkeltő gondolatok uralják a hétköznapokat és akadályozóvá válnak bármilyen tevékenységben, ismét a fejlődés megakadásáról kell beszélnünk. Ha a gondolatokat, cselekedeteket a serdülő úgy éli meg, mintha az nem is a sajátjai volnának, be kell vonnunk szakember segítségét.
A serdülőkor nem kór, természetese folyamat. A nehézségek sikeres átvészelése kiforrott személyiséghez vezet, hiszen a próbák kiállása révén léphető át az a bizonyos küszöb a gyermek- és felnőttkor határán. A támogató, el- és befogadó, türelmes, de ugyanakkor következetes családi háttér megadja a lehetőséget a serdülőnek a szabad szárnypróbálgatáshoz.
Geszvein Erika
pszichológus