Geszvein Erika pszichológus

2021.dec.21.
Írta: Geszvein Erika pszichológus 74 komment

Az agymosás ellenszerei

Ebben a sorozatban a befolyásolás pszichológiájáról írok. Az első részben a csoportnyomás jelenségét jártuk körüla másodikban a csoportnyomás elleni védekezésről volt szó. A harmadik részben a nagy manipulátorok trükkjeit muttatam be, ebben a részben pedig az agymosás ellenszereiről írok.

Elhinné, ha azt mondanám, hogy egy ufótól megtudtam, hogy még ma eljön a világvége, amit csak akkor élhet túl, ha belép a szektámba? Most biztosan azt mondja magában: dehogy! Látja, milyen jól ismerem Önt? Már a gondolataiban is olvasok. De hogyan lehetséges az, hogy én a világvége kapcsán nem tudtam meggyőzni, mégis egy egész csoport ember égett karácsonyi ufólűzban 1954 őszén Amerikában?  Egy Marian Keech (eredeti nevén Dorothy Martin) nevű amerikai asszony üzenetet kapott a földönkívüliektől bolygónk december 21-i elpusztulásáról. Hála Istennek (vagy ki tudja, kinek) viszont egy kis csoport megmenekülhet, mert küldenek majd egy ufót Keech és családja megmentésére. A hölgy körül egész kis csoport alakult ki, akik minden áldozatot meghoztak a jövőbéli túlélés reményében. Elajándékozták a házaikat, bútoraikat, munkahelyükön felmondtak, barátaikkal megszakították a kapcsolatot, sőt volt, aki még az eljegyzését is felbontotta, hogy minden erejével arra tudjon koncentrálni, ami most a legfontosabb, hogy a közelgő pusztítást ép bőrrel megússza. Egy zárt csoport alakult a világvégevárás köré, melybe néhány szociálpszichológus is beállt – hívőnek tettetve magát –, hogy közelebbről megvizsgálhatóvá váljon, ezek az emberek ezt tényleg elhiszik? A jóslat előtti este a tömeg már készenlétben várakozott. Az utolsó földi pillanatokhoz érkezve egyre feszültebb lett a hangulat. Mikor már csak lélegzetvételnyi idő maradt hátra, váratlan üzenet érkezett az idegen bolygóról. Kitalálja, mi állt benne?

Tovább

Így legyél mesteri manipulátor!

Ebben a sorozatban a befolyásolás pszichológiájáról írok. Az első részben a csoportnyomás jelenségét jártuk körül, a másodikban a csoportnyomás elleni védekezésről volt szó. Ebben a cikkben a manipulátorok, a nagy befolyásolók trükkjeit, eszköztárát mutatom be és azt, hogyan lehet ezek ellen védekezni.

Mindenkinek saját plázát!

Felhívás következik. Ha nem akarja kitenni magát a manipulátorok befolyásolásának, messzire el kell kerülnie két ellenállhatatlannak tűnő helyet. Nehéz lesz, de ha az nem is megy, hogy bevásárlóközpontok kivételes akcióit hirdető kirakataira ne tévedjen a szeme, vagy, hogy az út menti közlekedési jelzőtáblák közötti óriásplakátokat vizuálisan szelektálja, legalább olyan helyre ne menjen, ahol a kényelem, a jó érzés, a biztonság érzésébe csomagolva hemzsegő reklámtermékek ingereivel árasztja el az agyát: messzire kerülje el a konyháját és a fürdőszobáját! Én a saját otthonomban csak ezen a két helyen több mint negyven hirdetéssel találkoztam. A folyékony szappan, a mosogatószer címkéje, a fogkefe márkajelzése, az arctonik felirata mind rá akar venni a használatra és arra, hogy olyan ismerős barátaimmá váljanak, hogy sose vegyek le mást az üzlet polcáról. Az előbbivel semmi bajom, az utóbbira hajlamos viszont hajlamos vagyok azt mondani, lárifári, azt veszek meg, amit akarok. Biztos ez? A mosóporgyártók szerint kimutatható különbség van egy termék megvásárlása és aközött, mennyit reklámozzák televízióban vagy szórólapon, esetleg hogy juttatnak-e el termékmintát valamilyen úton a jövendőbeli vásárlónak. Szeretjük az ismerősség érzését. Biztonságot ad és a valahová tartozás érzését, no és persze nehéz a szokásainkon változtatni.

Tovább

Hogyan ne hasson rád a tömeg véleménye? Így kerüld el a csoportnyomást!

Ebben a sorozatban a befolyásolás pszichológiájáról írok. Az előző részben a csoportnyomás jelenségét jártuk körül, ebben a részben pedig a vonatkozó pszichológiai kísérletek által mutatom be, hogyan kerüljünki a csoportnyomás alól.

A leggyengéb láncszem

Mit gondol, honnan lehet megmondani, hogy egy csapatba újonnan érkező sportolónak milyen lesz az erőnléti szintje az új csapatba érkezés után? Hogyan hat egy csapatnyi játékos egyetlen sportolóra? Meg lehet-e jósolni, hogyan teljesít majd? 2010-ben az USA Légierő Akadémián felfedezték, hogy a teljesítmény ragályos. Négy éven át követtek 3487 kadétot a középiskolától az akadémiáig, és azt tapasztalták, van egy egyszerű módszer, amivel meg lehet jósolni egy csoport teljesítményének alakulását: meg kell nézni a legkevésbé fitt katona erőnlétét, ugyanis az idő a leggyengébben edzett kadéthoz fog alkalmazkodni az egész csoport.

 

csoportnyomas_kikerulese_2.jpg

A versengés növeli a teljesítményt?

A csoportnyomás azonban pozitívan is hathat a teljesítményünkre. 1898-ban Norman Triplett pszichológus kerékpárversenyzőket vizsgált azt kutatva, mi szükséges ahhoz, hogy képessé váljanak meghaladni saját sebességrekordjaikat. A megfigyelései szerint a sportolók gyorsabban taposták a pedált, ha hivatalos versenyen voltak, mint ha magányosan edzettek. Serkentőleg hatott a teljesítményükre a csapattársak és a szurkolók jelenléte. 

Ön milyen csoportokhoz tartozik? Talán tagja valamilyen sportegyesületnek? Bizonyára van baráti köre, családja, rokonsága, munkahelye. Milyen irányban befolyásolják ezek a csoportjai, erősítik vagy visszahúzzák? Hogyan tud ellenállni a közösségei befolyásoló hatásának? Cikkünkből megtudhatja, mikor segít és mikor gátol egy csoport, és azt is megtanulhatja, milyen technikákkal teheti magát védettebbé a csoportnyomással szemben. 

Tovább

A befolyásolás pszichológiája - IIyen a csoportnyomás

Ebben a sorozatban a befolyásolás pszichológiájáról írok. Rengeteg vonatkozó szociálpszichológiai kísérletet és tesztet mutatok majd be. Szó lesz arról, hogyan legyünk sikeres szektavezérek, hogyan kerüljük ki mások manipulációját, hogyan hat ránk csoportnyomásként más emberek viselkedése, de szó lesz Zimbardo börtönkísérletéről is. 

manipulacio.jpg

Ilyen a csoportnyomás

 

Van kedve részt venni egy pszichológiai kísérletben? A vizsgálat tárgya az észlelésének pontossága. Az alábbi ábrán függőleges vonalakat fog látni. Az lesz a feladata, hogy meghatározza, mely vonal (A, B vagy C vonal) hosszúsága azonos a mintavonal hosszával.

mintavonal.JPG

Tovább
süti beállítások módosítása